Descobrint el patrimoni musical català

Amb la interpretació de la Missa en ReM  no sols hem descobert la bellesa de la música d’Antonín Dvořák, sinó també part del patrimoni musical material, concretament, els 300 orgues amb què comptem a Catalunya.

Qui no mira i fotografia, quan viatja, l’orgue de les esglésies que visita? És fàcil que els admirem, tot i el seu silenci.

La Coral Xalesta ens sentim privilegiats per disposar d’un programa per a cor i orgue i per tenir la possibilitat d’interpretar-lo en diferents marcs i, així, descobrir part del patrimoni musical del país i els tresors sonors que s’hi amaguen. Es tracta, com segurament ja sabeu, del concert en el qual l’obra principal és la Missa en ReM d’Antonín Dvořák, en la versió original, per a cor i orgue. En Jonatan Carbó es l’organista que ens acompanya en aquesta descoberta.

Acomiadarem el mes d’octubre amb la primera participació en la XXIII edició del Festival de Musica de Tardor Orgues de Ponent i del Pirineu 2021, amb el concert que farem a la parròquia de Nostra Senyora de la Ribera, a la Pobla de Segur. L’orgue que ens acompanyarà fou construït per l’orguener Francisco Teppati l’any 1906 i restaurat per Gerhard Grenzing el 1986.

Uns dies després, el vespre del dia 6 de novembre, en concert a la Cripta de la Sagrada Família de Barcelona, viatjarem als anys 80 del segle XIX, anys en que es va iniciar la seva construcció,  interpretant també la Missa en ReM de Antonín Dvořák  creada l’any 1887. En aquesta ocasió, acompanyats per l’orgue Cavaillé-Coll, construït a Paris l’any 1886, que ha estat cedit recentment per les Religioses del Sagrat Cor, que el mantenien a la capella de l’escola de l’Eixample, i restaurat i reubicat aquest mateix any per l’organer Albert Blancafort.

Revisant els discursos de l’acte d’inauguració d’aquest únic orgue Cavaillé-Coll a Catalunya, hem vist que la restauració es va fer paral·lelament a la preparació per part de la Coral pel programa que s’hi interpretarà. Una feliç coincidència.

Finalment, el dia 5 de desembre, també en el marc del Festival de Musica de Tardor Orgues de Ponent i del Pirineu, la catedral de Santa Maria de la Seu d’Urgell acollirà el darrer concert dels que tenim programats. L’instrument amb què compta fou construït per Lope Alberdi Recalde (1868-1948). Es tracta del quart orgue, documentat, amb què ha comptat la catedral romànica des de la seva creació al segle XII.

Volem agrair l’acollida a l’Associació Amics de l’Orgue de les Comarques de Lleida i felicitar-los per l’organització de tants concerts, en les vint-i-tres edicions del Festival de Música de Tardor Orgues de Ponent i del Pirineu, i tots els recursos que hi ha canalitzat, tot donant vida al ric patrimoni musical lleidatà. La nostra felicitació i l’agraïment també a la parròquia de la Sagrada Família de Barcelona, per posar al servei de la comunitat l’orgue recentment restaurat.

Uncategorized

Eucaristia i Concert per les festes de Sant Rarimi

Amb l’inici del curs 2021-2022, la Coral Xalesta incorpora nou repertori de cara al concert de Nadal. Però també té previstes quatre noves interpretacions de la Missa en Re Major d’Antonín Dvořák, acompanyada a l’orgue per Jonatan Carbó.

La primera d’aquestes interpretacions tindrà lloc el proper dissabte dia 16 d’octubre a la  catedral de Sant Llorenç de Sant Feliu de Llobregat. Concretament, en la missa de celebració de la festivitat de Sant Rarimi, copatró de la vila; tot un repte, perquè, actualment, gran part de la música religiosa s’interpreta en format concert, fora de l’ambient i el motiu per al qual s’havia creat.

En la litúrgia celebrada en llatí, la música tenia, entre altres funcions, crear un ambient de pregària i provocar en els fidels un sentiment de religiositat, de recolliment o de joia, sempre en funció del moment de la celebració i del temps litúrgic en què s’emmarcava la celebració. Si més no, així va ser fins al Concili Vaticà II, a principi dels anys 60 del segle passat, en què es va passar, entre altres canvis importants, a utilitzar les llengües de cada país i a possibilitar celebracions religioses més participatives.

La Missa en Re M va ser creada el 1887 per Antonín Dvořák amb motiu de la consagració de la capella del castell de Luzany, a uns 100 quilòmetres de Praga, propietat del mecenes Josef Hlávka. Les circumstàncies, doncs, són especials i diferents, ja que s’interpretarà en la litúrgica d’una comunitat del segle XXI i en el marc de la festivitat del copatró de la vila.

És una missa humil, senzilla i d’aire popular, que enganyosament dona la sensació d’estar composta per a intèrprets novells, la qual cosa es desmenteix a mesura que s’avança en cada un dels sis moviments que la componen: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus i Agnus Dei.

Un cop més el cant coral, treball fet comunitàriament, permet a qui l’escolta trobar moments en els quals gaudir, tant per la mateixa música com pel sentit espiritual amb què va ser creada.

Uncategorized

Un curs atípic però enriquidor

El curs 2020 – 2021 la Coral Xalesta amb l’organista Jonatan Carbó ha portat per primera vegada a l’Hospitalet la Missa en ReM d’Antonín Dvořák i La Salve Regina d’Arvo Pärt.

Fem Festa ha estat el darrer concert d’aquest curs 2020-2021. Una festa viscuda amb el goig d’haver superat un curs en que, per fi, va ser possible celebrar, en primer lloc, un petit concert de Nadal amb les Corals Els Matiners i el Cor de Nit. Ja a la primavera ha estat possible celebrar tres concerts per a cor i orgue de la Missa en ReM  d’Antonín Dvořák i La Salve Regina d’Arvo Pärt, amb l’organista Jonatan Carbó.

El primer concert se celebrà a la Parròquia de Santa Eulàlia de Mèrida a l’Hospitalet, que acull la coral tot l’any fent compatible la seva tasca social i comunitària amb l’acolliment i el foment de la cultura i, en especial, la música a la ciutat. Volem agrair de nou el suport que ofereix a la Coral Xalesta, especialment, en aquest curs difícil per a tothom.

 

En els concerts posteriors hem pogut conèixer i gaudir de dos instruments ben diferents de la ciutat de Barcelona: En primer lloc, el jove orgue de la parròquia de Sant Vicens de Sarrià construït per l’orguener Albert Blancafort,  estrenat l’any 2019. El segon instrument dels orgueners Gaietà Estadella i Pau Xuclà, que va ser restaurat i traslladat de la seva ubicació inicial a la capella de l’Escola Pia de Sarrià  per David Iglesias l’any 2019, a la parròquia de la Mare de Deu de Núria. Ha estat un regal.

El curs es va iniciar amb canvis significatius en la dinàmica de la Coral Xalesta: avançament de l’horari d’assaig a causa del toc de queda, la separació entre cantaires en els assajos per prevenir contagis, cantar amb mascareta . . . Tot plegat un repte pel treball conjunt en quan a la interpretació però, a la vegada, un treball individual en l’aprenentatge i la tècnica per a cada membre del cor.

Al setembre encararem nous reptes: nous concerts amb la Missa de Dvořák al llarg de la tardor i treball de nou repertori per seguir xalant.

Així doncs: Ens trobem aviat i sempre que sigui possible.

Bon estiu !

Uncategorized

Cantem i Xalem

La Coral Xalesta, cor mixte amb gairebé 50 anys d’història a l’Hospitalet de Llobregat, té la finalitat de fomentar el cant coral i la música, fent gaudir (Xalar) d’igual manera a qui la interpreta i a qui l’escolta.

Des de 2017, amb la direcció de Pol Pastor Sabaté ( director, pianista i professor, format a l’ESMUC i al Vienna Konservatorium ), la Coral incorpora noves sonoritats i enriqueix el repertori més contemporani. Al llarg dels anys la Coral Xalesta ha alternat la difusió de música catalana arreu, amb la interpretació de grans obres corals, la majoria d’elles interpretades per primera vegada a la ciutat de l’Hospitalet de LLobregat.

Uncategorized